Prodej s realitkou nebo bez? Opravdu to chcete risknout?

Plánujete prodej nemovitosti a váháte, zda to zvládnete sami, nebo je lepší spolupracovat s realitní kanceláří? Možná si říkáte: „Ušetřím na provizi, zvládnu to taky.“ Ale je to opravdu tak jednoduché? Pojďme se na to podívat trochu jinak – s trochou humoru, ale i trochou dramatu.

Když se rozhodnete prodávat sami

Stanovení ceny – realita vs. přání

Každý majitel vidí svou nemovitost jako poklad a má tendenci ji přecenit na základě nesrovnatelných nabídek.

Krásný případ paní majitelky bytu z Libušína. Porovnávala svůj byt k luxusním bytům v Jenči nebo na Kladně a byla přesvědčena, že její cena je stejná nebo hodně obdobná. Bohužel realita trhu byla jiná. Výsledek? Tři roky se střídali makléři, byt se neprodal a ona zbytečně platila náklady na provoz, zatímco její dcera musela řešit hypotéku. Celková finanční ztráta? Přes 700 000 Kč.

Inzerce a marketing – nestačí jen "hodit to na internet"

Nemovitost nestačí jen nafotit na mobil a napsat k ní několik vět…. Chcete-li přitáhnout seriózní zájemce, pak potřebujete profesionální prezentaci - fotografie, videoprohlídku, dronové záběry, vizualizaci a strategický marketing na správných realitních serverech. Jenže... Když prodáváte sami, počítejte s tím, že se vám do pár hodin začnou ozývat realitní makléři (a někteří se vám ani neobtěžují říct, že jsou makléři), a než se nadějete, máte telefon plný "kupců", kteří ve skutečnosti chtějí jen získat vaši nemovitost do nabídky. A věřte mi, po několika takovýchto telefonátech už automaticky budete reagovat místo pozdravu „Jste realitka?“ – a spolehlivě si tím odradíte i případného seriózního zájemce.

Prohlídky – vítejte ve světě "realitních turistů"

Ano, někteří lidé si prostě rádi prohlížejí nemovitosti, aniž by si je chtěli koupit, protože se chtějí podívat, jak to vypadá u někoho jiného doma. A ruku na srdce, kdo z vás ověřuje totožnost „zájemce“ před vstupem do vašeho domova? Ano, i toto je práce realitního makléře. Dále se může jednat o spekulanty, kteří vás budou tlačit ke snížení ceny, protože „tady to bude určitě padat“ a „v sousedním městě koupili dům za polovinu ceny“. A pokud nebudete umět správně argumentovat, možná se necháte přesvědčit.

Právní proces – aneb jak nepřijít o peníze nebo byt

Smlouvy stažené z internetu? Možná vám ji katastr zamítne. Nebo ještě hůř – podepíšete něco, co vás později bude stát desítky tisíc, protože si nevšimnete jedné malé právní kličky. Kupující může mít zkušeného právníka, který ji využije ve svůj prospěch.

Skryté vady – odpovědnost na pět let

Byt se prodá, vy si myslíte, že je hotovo… A za rok vám volá kupující: „V zimě se na zdech sráží voda, co s tím?“ Pokud podá žalobu, může vás čekat dlouhý soudní spor a nepříjemná finanční sankce. Realitní kancelář vás v tomto případě nezbaví odpovědnosti, ale dokáže být nápomocná v řešení případného sporu mimo-soudní cestou.

Prodej s realitní kanceláří – ano, něco to stojí, a opravdu se to nevyplatí?

Cena nastavená reálně a strategicky – Zkušený makléř nehází čísla od boku. Nastaví cenu tak, aby odpovídala realitnímu trhu a přinesla vám maximální možný zisk v čase, který na prodej potřebujete.

Ochrana před spekulanty – Víte, proč investoři milují soukromé prodejce? Protože vědí, že u makléře nemají šanci získat slevu jen na základě "přesvědčovacích technik".
U soukromého prodejce je to snazší – vytáhnou pár argumentů o špatném stavu nemovitosti, zamávají hotovostí a majitel často sleví víc, než by musel.

Profesionální prezentace a širší dosah – Kvalitní fotografie, video, dron, prezentace na správných místech – to všechno přitáhne reálné zájemce a nejen "realitní turisty".

Vyjednávání, smlouvy, právní jistota – Makléř zajistí bezpečný průběh celého obchodu, smlouvy připraví právník a peníze budou v bezpečné úschově.

Když prodej vede profesionál, výsledek je jiný

Jeden majitel rodinného dvojdomu ve Vraném nad Vltavou si myslel, že ušetří na provizi a dal nemovitost do prodeje sám jako celek. Po neúspěšné inzerci změnil strategii, a naopak dal dům do prodeje hned několika realitním kancelářím najednou. Výsledek? Stejná nemovitost tedy visela na internetu od několika RK a nikdo vlastně neměl motivaci klientovy pomoct. Přicházeli spekulanti a tlačili cenu nesmyslně dolů. Nakonec se prodávající rozhodl vsadit na jednoho zkušeného makléře (ano, a byla jsem to já ☺), který navrhl jinou strategii – rozdělit dům na dvě části prohlášením vlastníka a každou jednotku prodat samostatně. Vytvořila se nová prezentace a z „ležáku“ od 5 RK byla v tuto chvíli atraktivní nemovitost. A jak to celé dopadlo? Prodej o 19 % dráž, než majitel původně očekával. Ano – zaplatil provizi, ale i po jejím odečtení získal více peněz, než kdyby prodával sám. A jako bonus je z toho přátelství dodnes a další 2 doporučení a prodané nemovitosti.

Chcete prodat? Udělejte to správně.

Ať už se rozhodnete jakkoliv, vždy si spočítejte, co vás samo-prodej opravdu stojí. Nejen finančně, ale i časově a psychicky. Profesionální realitní servis není jen o provizi – je o vyšší prodejní ceně, přidané hodnotě, bezpečnosti a klidu.

Plánujete prodej? Udělejte si přehled o všech možnostech a vyberte si tu nejvýhodnější.

© Copyright 2025 Realitní makléř | Miroslava Chvojková

Vytvořili v: