Plánujete prodej nemovitosti a váháte, zda to zvládnete sami, nebo je lepší spolupracovat s realitní kanceláří? Možná si říkáte: „Ušetřím na provizi, zvládnu to taky.“ Ale je to opravdu tak jednoduché? Pojďme se na to podívat trochu jinak – s trochou humoru, ale i trochou dramatu.
Každý majitel vidí svou nemovitost jako poklad a má tendenci ji přecenit na základě nesrovnatelných nabídek.
Krásný případ paní majitelky bytu z Libušína. Porovnávala svůj byt k luxusním bytům v Jenči nebo na Kladně a byla přesvědčena, že její cena je stejná nebo hodně obdobná. Bohužel realita trhu byla jiná. Výsledek? Tři roky se střídali makléři, byt se neprodal a ona zbytečně platila náklady na provoz, zatímco její dcera musela řešit hypotéku. Celková finanční ztráta? Přes 700 000 Kč.
Nemovitost nestačí jen nafotit na mobil a napsat k ní několik vět…. Chcete-li přitáhnout seriózní zájemce, pak potřebujete profesionální prezentaci - fotografie, videoprohlídku, dronové záběry, vizualizaci a strategický marketing na správných realitních serverech. Jenže... Když prodáváte sami, počítejte s tím, že se vám do pár hodin začnou ozývat realitní makléři (a někteří se vám ani neobtěžují říct, že jsou makléři), a než se nadějete, máte telefon plný "kupců", kteří ve skutečnosti chtějí jen získat vaši nemovitost do nabídky. A věřte mi, po několika takovýchto telefonátech už automaticky budete reagovat místo pozdravu „Jste realitka?“ – a spolehlivě si tím odradíte i případného seriózního zájemce.
Ano, někteří lidé si prostě rádi prohlížejí nemovitosti, aniž by si je chtěli koupit, protože se chtějí podívat, jak to vypadá u někoho jiného doma. A ruku na srdce, kdo z vás ověřuje totožnost „zájemce“ před vstupem do vašeho domova? Ano, i toto je práce realitního makléře. Dále se může jednat o spekulanty, kteří vás budou tlačit ke snížení ceny, protože „tady to bude určitě padat“ a „v sousedním městě koupili dům za polovinu ceny“. A pokud nebudete umět správně argumentovat, možná se necháte přesvědčit.
Smlouvy stažené z internetu? Možná vám ji katastr zamítne. Nebo ještě hůř – podepíšete něco, co vás později bude stát desítky tisíc, protože si nevšimnete jedné malé právní kličky. Kupující může mít zkušeného právníka, který ji využije ve svůj prospěch.
Byt se prodá, vy si myslíte, že je hotovo… A za rok vám volá kupující: „V zimě se na zdech sráží voda, co s tím?“ Pokud podá žalobu, může vás čekat dlouhý soudní spor a nepříjemná finanční sankce. Realitní kancelář vás v tomto případě nezbaví odpovědnosti, ale dokáže být nápomocná v řešení případného sporu mimo-soudní cestou.
Cena nastavená reálně a strategicky – Zkušený makléř nehází čísla od boku. Nastaví cenu tak, aby odpovídala realitnímu trhu a přinesla vám maximální možný zisk v čase, který na prodej potřebujete.
Ochrana před spekulanty – Víte, proč investoři milují soukromé prodejce? Protože vědí, že u makléře nemají šanci získat slevu jen na základě "přesvědčovacích technik".
U soukromého prodejce je to snazší – vytáhnou pár argumentů o špatném stavu nemovitosti, zamávají hotovostí a majitel často sleví víc, než by musel.
Profesionální prezentace a širší dosah – Kvalitní fotografie, video, dron, prezentace na správných místech – to všechno přitáhne reálné zájemce a nejen "realitní turisty".
Vyjednávání, smlouvy, právní jistota – Makléř zajistí bezpečný průběh celého obchodu, smlouvy připraví právník a peníze budou v bezpečné úschově.
Jeden majitel rodinného dvojdomu ve Vraném nad Vltavou si myslel, že ušetří na provizi a dal nemovitost do prodeje sám jako celek. Po neúspěšné inzerci změnil strategii, a naopak dal dům do prodeje hned několika realitním kancelářím najednou. Výsledek? Stejná nemovitost tedy visela na internetu od několika RK a nikdo vlastně neměl motivaci klientovy pomoct. Přicházeli spekulanti a tlačili cenu nesmyslně dolů. Nakonec se prodávající rozhodl vsadit na jednoho zkušeného makléře (ano, a byla jsem to já ☺), který navrhl jinou strategii – rozdělit dům na dvě části prohlášením vlastníka a každou jednotku prodat samostatně. Vytvořila se nová prezentace a z „ležáku“ od 5 RK byla v tuto chvíli atraktivní nemovitost. A jak to celé dopadlo? Prodej o 19 % dráž, než majitel původně očekával. Ano – zaplatil provizi, ale i po jejím odečtení získal více peněz, než kdyby prodával sám. A jako bonus je z toho přátelství dodnes a další 2 doporučení a prodané nemovitosti.
Ať už se rozhodnete jakkoliv, vždy si spočítejte, co vás samo-prodej opravdu stojí. Nejen finančně, ale i časově a psychicky. Profesionální realitní servis není jen o provizi – je o vyšší prodejní ceně, přidané hodnotě, bezpečnosti a klidu.
Plánujete prodej? Udělejte si přehled o všech možnostech a vyberte si tu nejvýhodnější.